Loading...
 

Komunikacja kulturowa

Czym jest komunikacja kulturowa?
Pod pojęciem komunikacji kulturowej rozumiemy cały szereg sposobów porozumiewania się za pośrednictwem tego, co wchodzi w skład kulturowego dorobku. Za formy komunikatów możemy uznać między innymi dzieła sztuki, literaturę, film, rytuały religijne i społeczne konwenanse oraz wszelkie pozostałe dzieła i zachowania, które są regulowane przez normy wypracowane w danej kulturze. Komunikacja kulturowa należy do podstawowych aktywności człowieka, stanowi więc jeden z centralnych obszarów badawczych nauk humanistycznych [1].

Uwaga 1:


Każda kultura wypracowuje właściwe sobie kody intuicyjnie odczytywane przez jej przedstawicieli, jednocześnie mogące stanowić nie lada problem dla osób z innego kręgu kulturowego. Nie znaczy to jednak, że kody naszej własnej kultury są dla nas w pełni przejrzyste i odczytujemy je bezbłędnie. Jak zauważył Clifford Geertz, poruszając się w świecie znaczeń, pozostajemy zawsze w kręgu interpretacji, a nie pewników. Olbrzymią rolę w artykułowaniu i odczytywaniu kulturowych kodów odgrywa zresztą to, co poza naszą świadomością.


Kultura jako język i kultura jako tekst
W badaniach nad kulturą bardzo mocno eksponuje się jej związek z językiem. Twierdzi się, że kultura jest „jak język”, bądź „kultura mówi”. Takie twierdzenia można jednak rozumieć na wiele sposobów w zależności od przyjętej perspektywy. Wyznacza ją między innymi podejście do samego języka, który można równie dobrze badać skupiając się na tym „jak” się mówi, jak i „co” się mówi. W pierwszym wypadku istotna będzie analiza formalnej struktury języka, w drugim znaczenia zawarte w konkretnym tekście. Dwoistość ta znajduje swoje odzwierciedlenie w badaniach kultury – takie nurty, jak strukturalizm skupiają się na tym, jak ustrukturyzowany jest język kultury. Interesuje je więc to, co w kulturze jest uniwersalne i stałe. Poststrukturalizm, postmodernim z interpretacjonizmem traktują natomiast kulturę jako tekst, który należy zinterpretować lub zdekonstruować. Zadają sobie także pytania o relacje polityczne czy historyczne, w jakie teksty kulturowe są uwikłane oraz w jaki sposób oddziałują one na człowieka, jego obraz świata, wartości i zwyczaje. Rozróżnieniom między tymi stanowiskami poświęcona jest pierwsza część tego działu [2].

Co komunikuje kultura?
W badaniach języka kultury nie ma tematów błahych. Popularny serial jest równie ważnym tekstem kulturowym, jak dzieło Michała Anioła czy religijny rytuał. „Mówić” może wszystko: style architektoniczne lub style w modzie, układ strony i kolor czcionek w czasopiśmie, reklamy w telewizji i świąteczne obyczaje. W drugiej części tego działu przyglądamy się więc różnym przykładom kulturowych tekstów. W świetle wybranych teorii zadajemy sobie pytania o to, co może komunikować układ tradycyjnej wioski, baśń, którą znamy z dzieciństwa, balijski rytuał walk kogutów, filmy, jakie oglądamy w kinie, czy sposób w jaki się ubieramy.

Bibliografia

1. Rapport, N., Overing, J.: Social and Cultural Anthropology. The Key Concept, Routledge, London & New York 2007.
2. Baker, Ch.: Studia kulturowe. Teoria i praktyka, tł. Sadza, A., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.

Ostatnio zmieniona Piątek 01 z Styczeń, 2021 11:04:40 UTC Autor: Jowita Guja
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.